Три кроки на місці й 0,1 вперед: або чому Мінагрополітики до цього часу не схвалило ключових документів по боротьбі з АЧС?

Дата публікації: 16-02-2018 - 16:01

У Концепції Держпрограми розвитку АПК серед шляхів вирішення проблем аграрного сектору тепер передбачено - заходи, спрямовані на забезпечення профілактики та ліквідації захворювання на африканську чуму свиней.

На внесенні цих змін Асоціація тваринників наполягала фактично цілий рік.

Так, 14 лютого 2018 року Кабінет Міністрів України схвалив зміни до концепції Державної цільової програми розвитку аграрного сектора економіки. Уряд уточнив структуру завдань і заходів концепції, їх фінансування та строки реалізації, а термін дії Держпрограми продовжив з 2020 до 2021 року. Фінансування програми в необхідних обсягах передбачається здійснювати за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, приватних інвестицій та інших джерел. В документі побіжно зазначено й необхідність боротьби з АЧС.

Разом з тим, нагадаємо, що ще в березні 2017 року на виконання наказу Мінагрополітики від 26.12.2016 №569 спеціальною робочою групою  була підготовлена Програма боротьби з АЧС  («Програма профілактики та боротьби з поширенням  захворювання  АЧС  на території  України на 2017-2022 роки»). В розробці документу безпосередню участь взяли за участю представники НААН, Асоціації тваринників України, незалежні експерти, працівники Мінагрополітики та Держпродпоживслужби.

На розгляд та погодження Мінагрополітики проект програми було передано ще 27 лютого 2017 року (листом Держпродспоживслужби). Після схвалення Мінагрополітики мало б направити проект Програми за передбаченою законодавчою процедурою на погодження іншим зацікавленим державним органам та подати на розгляд Уряду.

На жаль, до сьогодні Програма боротьби з АЧС , про яку ми говоримо, не прийнята  і не передана на розгляд Уряду. Асоціація тваринників України робила декілька запитів до Мінагрополітики про те, на якому етапі перебуває процес розгляду та погодження Програми боротьби з АЧС? Чому вона не передається на розгляд Уряду? По суті запитуваного питання Асоціація зрозумілу та чітку відповідь так і не отримала.

У своїх відповідях Мінагрополітики повідомляло, що спочатку до Державної цільової програми розвитку аграрного сектору економіки мають бути включені заходи з реалізації Програми АЧС: «прийнято рішення про включення фінансування заходів з реалізації Програми» (АЧС) «до проекту Державної цільової програми розвитку аграрного сектору економіки на період до 2021 року» (із відповіді листів Мінагрополітики №37-14-13/21789 від 21.09.2017 р. та №37-14-15/16571 від 11.07.2017 р.).  

Весь 2017 рік і же частину цього року, коли в країні вирувала АЧС, ми чекали внесення змін до Концепції Держпрограми розвитку АПК, де було б згадано декілька слів про АЧС. В той час як Мінагрополітики повідомляло на запит АТУ листом від 21 вересня 2017 р. №37-14-13/21789 про те, що: «зміни до Концепції Державної цільової програми … проходять погодження в заінтересованих центральних органах виконавчої влади. Після погодження Концепції Державна цільова програма … буде затверджена в установленому законодавством порядку.».

Адже за підрахунками експертів, АЧС завадила Україні заробити додаткові 12 млн дол. США на експорті свинини. А збитки від хвороби перевищують вже 1 млрд грн.

Водночас робота не закінчена, оскільки напрацьована Програма боротьби з АЧС  («Програма профілактики та боротьби з поширенням  захворювання  АЧС  на території  України на 2017-2022 роки»), яка вже рік лежить в Мін АПК, і досі залишається не прийнятою, і коли вона буде прийнята не зрозуміло. Крім того, Програма була розрахована на 5 років, а 2017 рік ми вже втратили.

Концепція ж Держпрограми розвитку АПК, яка тепер і згадує одним реченням АЧС,  за своїм змістом є досить політичним та загальним документом, який мало впливає на реальну профілактику і боротьбу з АЧС. Мінагрополітики на своєму офіційному веб-сайті повідомило, що: «Такі зміни дозволять створити організаційно-економічні умови для ефективного, соціально спрямованого розвитку аграрного сектору економіки.». Як бачимо, поки і надалі триває довгий державний бюрократичний процес, що складається враження, що держава сподівається, що АЧС сама по собі зникне.

Крім того, в Мінагрополітики лежать ще декілька розроблених проектів, спрямованих на боротьбу з АЧС: проект наказу Мінагрополітики «Про впровадження компартменталізації», «Про затвердження Інструкції щодо утримання свиней з метою недопущення поширення інфекційних хвороб», «Про внесення змін до Інструкції з профілактики та боротьби з АЧС». По всім трьом документам затягується схвалення з боку Мінагрополітики.

Асоціація тваринників вже зверталася з відповідними листами в грудні 2017 року та вимагає найшвидшого їх прийняття.

Компартменталізація, на впровадження якої і спрямовані ці акти, – це світова практика усіх цивілізованих країн, коли свинарські господарства можуть отримати високий статус компартменту – протиепізоотичного захисту, виконавши ряд вимог з біобезпеки, і продовжувати працювати, а не вирізати поголів’я чи закриватися, навіть якщо поряд є спалах АЧС.

Довідково: Із словника термінів Кодексу здоров’я наземних тварин МЕБ, 2015 г.: «Компартмент - животная субпопуляция одного или нескольких хозяйств с единой системой управления биологической безопасностью, обладающая отдельным ветеринарно-санитарным статусом по одной или нескольким болезням, в отношении которых принимают меры надзора, профилактики и биологической безопасности в целях международной торговли.».

Ukrainian

Читати ще