Несистемні зміни законодавства призвели до збільшення рейдерства в АПК в Україні, - Ірина Паламар

Дата публікації: 26-09-2017 - 17:59

Сьогодні, 26 вересня, відбулося засідання Робочої групи при Комітеті Верховної Ради України з питань аграрної політики та земельних відносин з розробки проекту Закону України щодо захисту майнових прав власників і користувачів земельних ділянок, запобігання протиправному поглинанню і захопленню підприємств в аграрному секторі економіки.

Участь прийняли народні депутати України, центральні органи виконавчої влади (Міністерство юстиції України, Міністерство аграрної політики та продовольства України, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, Національна поліція України), аграрні асоціації, серед яких і Асоціація тваринників України.

В рамках сьогоднішнього засідання були представлені на ознайомлення пропозиції до майбутнього проекту Закону в сфері боротьби з рейдерством в аграрному секторі, які вже напрацювали окремі члени Робочої групи. Крім того, донесено до відома учасникам узагальнені ключові положення, які пропонується врегулювати, а також заслухані позиції центральних органів виконавчої влади щодо концепції такого законопроекту.

Асоціація тваринників України, будучи членом Робочої групи, у співпраці із своїми членами – підприємствами в аграрному секторі, теж підготувало низку пропозицій до чинного законодавства, спрямованих на захист майнових прав власників та користувачів земельних ділянок, запобігання протиправному поглинанню і захопленню підприємств в аграрній сфері, які вже направлені офіційним листом до профільного аграрного комітету Верховної Ради України.

Зокрема, Асоціація тваринників вважає, що наразі представлені на Робочій групі узагальнені ключові положення з антирейдерського законодавства приділяють недостатньо уваги захисту корпоративних прав в порівнянні з питанням речових прав на нерухоме та рухоме майно, хоча прикладів рейдерських захоплень більше чим достатньо саме через неправомірне проведення реєстраційних дій щодо юридичних осіб (зміна керівника та засновників).

Тому Асоціація тваринників пропонує визначити в Законі України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 р. № 755-IV передбачити виключення, що державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу здійснюється за її місцем знаходженням. Наразі така державна реєстрація може проводитися в межах області.

На цю проблему в поданих пропозиціях вже звернув, хоча тільки єдиний, народний депутат України Іван Мірошниченко, що дуже імпонує. Так, народним депутатом пропонується інакше визначити, що державна реєстрація змін до відомостей про юридичну особу здійснюється нотаріусом, який попередньо посвідчив підписи на рішенні уповноваженого органу управління юрособи.

Асоціація тваринників підтримує пропозиції низки осіб про проведення обов’язкової перевірки нотаріусами або державними реєстраторами дійсності та змісту нотаріальних довіреностей через Єдиний реєстр довіреностей, адже значна частина прикладів неправомірних захоплень підприємств часто викликана неправомірними діями осіб на підставі недійсних чи підроблених нотаріальних довіреностей. При цьому ми наполягаємо, щоб цю перевірку проводили і нотаріуси, і державні реєстратори в межах своєї діяльності, і були внесені зміни одночасно до трьох чинних Законів - «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 755-IV, «Про нотаріат» від 02.09.1993 3425-XII та «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 1952-IV.

Також Асоціація тваринників пропонує удосконалити питання, щоб у Єдиному реєстрі довіреностей відображався повний текст довіреностей, бо в протилежному випадку навіть покладення обов’язку на нотаріусів та державних реєстраторів перевірки повноважень осіб за довіреностями мало що вирішить.

Асоціація тваринників вважає також, що має бути повернутий механізм погодження печаток юридичних осіб із правоохоронними органами, який раніше діяв, коли потрібно було отримувати відповідний дозвіл на її виготовлення, заявлявся її проект і у випадку її підробки в порівнянні із справжнім відтиском печатки шляхом спеціальної експертизи можна було з’ясувати факт підробки. Наразі ж це з’ясувати не можливо.

Дуже важливою допомогою, на думку Асоціації тваринників, для осіб, які постраждали від рейдерського захоплення стали б законодавчі зміни в частині визначення строку розглядів скарг, які потребують перевірки діяльності державного реєстратора та суб’єкта державної реєстрації, в межах 15 календарних днів (в Законі України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»). Наразі ж навпаки з таких важливих питань, де час за ціну золота для постраждалого аграрія, строк може подовжуватися до 45 днів.

До того ж важливо передбачити, щоб Міністерство юстиції України та його територіальні органи за результатами розгляду скарги доводили до відома заявнику про прийняте рішення як можна оперативніше. Пропонується - протягом одного робочого дня з дня прийняття рішення публікувати його на сайті Міністерства юстиції України та надсилати скаржнику в електронній формі, а протягом трьох робочих днів (як і було) з - надсилати у паперовій формі.

Суттєвим кроком у боротьбі з рейдерськими захопленнями стане посилення кримінальної відповідальності в сфері державної реєстрації шляхом внесення відповідних змін до статтей Кримінального кодексу України - 358 «Підроблення документів, печаток, штампів та бланків, збут чи використання підроблених документів, печаток, штампів», 364 «Зловживання владою або службовим становищем», 365-2 «Зловживання повноваженнями особами, які надають публічні послуги», 368-4 «Підкуп особи, яка надає публічні послуги», 367 «Службова недбалість», а також адміністративної – статті 166-11 «Порушення законодавства про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», 166-23 «Порушення порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Водночас Асоціація тваринників ставиться з обережністю до пропозицій Міністерства юстиції України щодо внесення змін до статтей 3, 10, 17 Закону України «Про нотаріат» в частині спрощення процедури набуття статусу нотаріусу для окремих категорій осіб.

На нашу думку, запропонована пропозиція не стосується сфери регулювання майбутнього проекту Закону України щодо захисту майнових прав власників і користувачів земельних ділянок, запобігання протиправному поглинанню і захопленню підприємств в аграрному секторі економіки. Крім того, важко розглядати як аргумент запропонованого кроку - необхідність забезпечення державних нотаріальних контор нотаріусами шляхом обов'язкового відпрацювання ними протягом 5 років. Адже нотаріальні контори не мають як такого дефіциту у кадровому забезпеченні, як наприклад, сільські амбулаторії з медпрацівниками.

  • Асоціації тваринників Ірина Паламар прокоментувала, що на сьогодні у держави має бути створений діючий механізм контролю в сфері державної реєстрації корпоративних та речових прав, чим ми сподіваємося стане майбутній проект Закону з антирейдерства. Нажаль, наразі він відсутній. Низка законодавчих змін, які були спрямовані з кращою метою спростити ведення бізнесу та здешевити його, дозволила шахраям незаконно заволодівати чужими підприємствами, майном та землями.

 

АТУ, вересень 2017

Ukrainian

Читати ще