Фермери й експерти галузі звернулися до Зеленського щодо недоліків земельної реформи

Дата публікації: 07-10-2019 - 15:35

Ірина Паламар направила лист до Президента із зауваженнями щодо законопроекту про відкриття ринку землі, напрацьованими разом із фермерами та експертами.

Аграрний експерт, голова Асоціації тваринників України, надіслала до Президента України Володимира Зеленського звернення, яке вона разом із фермерами – представниками дрібного та середнього бізнесу, власниками паїв, а також експертами галузі напрацювали в рамках круглого столу, що пройшов 3 жовтня 2019 року у Києві за ініціативи АТУ.

Пропозиції та зауваження, які обговорювалися на заході, стосуються проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення», реєстр. № 2178 від 25.09.2019 року, підготовленого Кабінетом Міністрів України.

У своєму листі учасники круглого столу акцентували , земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави (ст. 14 Конституції України), та об'єктом права власності Українського народу. Відповідно, обіг землі сільськогосподарського призначення в Україні є питанням загальнодержавного значення, яке потребує дуже відповідального, виваженого, фахового та комплексного підходу до вирішення.

«Земля – це не лише об’єкт цивільного обігу як нерухоме майно, а, в першу чергу, це територія нашої держави та місце проживання її населення, основний ресурс для заняття сільським господарством та виробництвом сільськогосподарської продукції, це стратегічний ресурс забезпечення продовольчої безпеки в країні та багато іншого» - йдеться у листі.

 

«НАПОЛЯГАЄМО, що модель обігу землі сільськогосподарського призначення має бути погоджена із Українським народом та враховувати інтереси різних учасників суспільства: землекористувачів, сільськогосподарських виробників, фермерів, аграрної громадської спільноти, жителів сільської місцевості та інших.

Водночас, проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення», № 2178, був підготовлений Урядом та зареєстрований в парламенті без залучення усіх вище зазначених представників, що є грубим порушення базових положень Основного Закону України».

круглий стілУчасники Круглого столу наголосили на тому, що:

  • законопроект не забезпечує переважний доступ громадян України до купівлі сільськогосподарських земель та, в першу чергу, тих фізичних осіб, які займаються сільським господарством;
  • представлена модель обігу сільськогосподарських земель не спрямована на розвиток фермерства, малого та середнього сільськогосподарського виробництва в Україні;
  • законопроект дозволяє іноземцям через юридичну особу, зареєстровану в Україні, купувати землі сільськогосподарського призначення;  
  • законопроект дозволяє концентрацію в руках невеликої кількості осіб, наприклад, агрохолдингів, більшої частини сільськогосподарської землі;
  • проект не передбачає суворого державного контролю за обігом сільськогосподарських земель в Україні та містить ще багато інших недоліків;
  • законопроект не передбачає поетапного впровадження ринку землі сільськогосподарського призначення, що не дозволяє мінімізувати можливі ризики.

 Також у зверненні наполягається на врахуванні наступних ключових позицій при відкритті ринку сільськогосподарських земель:

  1. «Ні» продажу сільськогосподарської землі будь-яким юридичним особам, що по суті є завуальованим продажем землі іноземцям та монополістам;
  2. «Ні» продажу державної сільськогосподарської землі, яка є загальнонаціональним надбанням і фондом розвитку майбутніх поколінь;
  3. «За» купівлю сільськогосподарської землі, яка перебуває в користуванні чи у власності фізичних осіб виключно територіальними громадами;
  4. «За» купівлю сільськогосподарської землі, що належить територіальній громаді, виключно громадянами України при умові протягом 10 наступних років займатися сільським господарством та без права передачі в оренду;
  5. «За» впровадження сприятливої європейської податкової, кредитної та дотаційної політики для фермера, дрібного та середнього сільськогосподарського виробника, одноосібника (а не агрохолдингів!), як першооснови відкриття ринку сільськогосподарських земель;
  6. «За»  суворий державний контроль усіх угод купівлі-продажу землі сільськогосподарського призначення».

 

Крім того, експерти й фермери у своєму листі відзначили важливість підтримки дрібних землевласників (власників паїв 20-30 га), які працюють у тіні, «оскільки на державному рівні відсутня сприятлива державна податкова політика, а існуючі статуси легального ведення господарської діяльності (ФОП чи юридична особа) – це повна збитковість для них». У країнах же ЄС будь-яка особа, що має земельну ділянку сільськогосподарського призначення, автоматично без жодної спеціальної реєстрації є офіційним товаровиробником, та працює за спрощеною податковою системою і фінансовою звітністю.

«Ми виступаємо за надання права одноосібникам бути офіційним учасником сільськогосподарського ринку, мати автоматично статус легального товаровиробника, виходячи лише із наявності у власності земельної ділянки сільськогосподарського призначення, без жодної додаткової спеціальної реєстрації фізичної чи юридичної особи, складної податкової системи та бухгалтерської звітності, з можливістю офіційно реалізовувати вирощену сільськогосподарську продукцію за пільговими цінами з найменшим фіскальним навантаженням» - відзначили учасники круглого столу.

Відповідне звернення Ірина Паламар від імені учасників круглого столу направила також Голові Верховної Ради України Разумкову Д.О.,  Прем’єр-міністру України Гончаруку О.В., Міністру розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України Милованову Т.С.

 

 

Ukrainian

Читати ще