Малі та середні аграрні підприємства залишаться без дотацій?

Submitted by nick_309 on Mon, 04/03/2017 - 23:18

Ірина Паламар, голова Асоціації тваринників України: 

Спеціальний режим сплати ПДВ для аграріїв скасовано з 1 січня 2017 року. Натомість держава запропонувала новий підхід – виробники сплачуватимуть ПДВ на загальних засадах і отримуватимуть дотації з Держбюджету. Механізм розподілу бюджетної дотації закріплений в законі про держбюджет на 2017 рік. Передбачено, що виробникам повертатимуть кошти пропорційно сумі вартості реалізованої продукції. Наче все логічно і держава змогла нівелювати втрати аграріїв, але існує декілька суттєвих недоліків. 

Якщо раніше, в 2015-2016 рр., компенсація ПДВ аграріям була автоматизована та мінімізувала вплив чиновників, то нова схема може містити суттєві ризики повернення «ручного управління». Наразі схема відшкодування передбачає, що виплати здійснюватимуться у хронологічному порядку. Тобто, відштовхуючись від дати подачі підприємством податкової декларації. Але не зрозуміло строків виплат, тобто, через який проміжок часу можливо отримати відшкодування. На словах мова йде про десятиденний термін, але цей строк ніяким чином не закріплений в нормативно-правових актах, що створює значні корупційні ризики та загрози зловживань з боку чиновників різного рівня. А якщо термін буде довший, як виробники зможуть планувати свою фінансову діяльність? Мова йде про стабільність ведення бізнесу.

На жаль, зрозуміти механізм компенсації ми зможемо тільки з практики. Наразі навіть складно спрогнозувати коли запрацює механізм, в той час як аграрії платять 100% ПДВ вже тепер.

Є ще один ризик. В бюджеті закладена сума дотацій у розмірі 4,8 млрд грн. Цих грошей може не вистачити через те, що виробники сплатять більше та через зростання курсу гривні й перевищення інфляційних очікувань. Може статися так, що на 1000 сплачених гривень виробники отримуватимуть значно менше – наприклад лише 500-700 гривень. Так це чи ні ми зможемо побачити вже у серпні-вересні, коли остаточні обсяги виплат будуть вже більш-менш зрозумілі.

Ще один ризик в тому, що найбільші виробники, агрохолдинги отримають левову частку дотацій (у них більші можливості лобіювання своїх інтересів), а маленькі та середні підприємства будуть змушені доводити свою правоту.

Єдиним ефективним способом уникнення цих корупційних та лобістських ризиків є максимальна автономізація та деперсоніфікація процесів державного фінансування, особливо в такій чутливій сфері як аграрна. А поки що складається враження, що держава у випадку з відшкодуванням ПДВ якщо не й зробила кілька кроків назад, то очевидно топчеться на місці.

Ukrainian

Read more